Proč je období do 3 let tak důležité?

Dětem právě do 3 let můžeme výrazným způsobem ovlivnit jejich zdraví v dospělosti a navíc jim utváříme stravovací návyky. Strava by proto měla být co nejpestřejší a vhodně tepelně upravená. Řadu receptů webináře Vaříme pro děti do 3 let jsem vařila v parním hrnci. Jde o nejzdravější způsob přípravy, kromě toho jsem si během vaření mohla například hrát se synkem.

Uvědomuji si, že zpočátku není sortiment surovin příliš široký. Přesto nemusí být vaření pro kojence a batolata nic složitého. Dozvíte se kdy do jídelníčku dětí zařadit desítky potravin.

Způsob přípravy jídel

Vaření v páře jsem si oblíbila. Pro tento způsob vaření existuje několik variant.

1

Parní hrnec kombinovaný s mixérem

Jedna varianta je parní hrnec kombinovaný s mixérem. Toto je ideální řešení zejména pro začátek. Umaže se jedna nádoba, v ní se uvaří vše dohromady a pak se hrnec jen překlopí a jednoduše si jídlo rozmixujete. Na druhou stranu většinou stojí dost peněz a nádoba je celkem malá, uvaříte v ní maximálně dvě porce. Pro dítě zcela jistě dostačující, ale pokud chcete vařit také pro sebe, doporučuji spíše druhou variantu.

2

Klasický parní hrnec

Dobrým řešením je klasický parní hrnec, stačí i obyčejnější. Pomůže Vám zvládnout období do tří let věku dítěte a navíc můžete parní hrnec využít i pro sebe a pro rodinné vaření. Mixovat můžete tyčovým mixérem, případně klasickým ručním mixérem. Misky jsou velké a jsou tři. Každý parní hrnec obsahuje také menší nepropustnou misku, ve které můžete vařit i přílohy, tedy rýži, luštěniny a podobně. Nevýhodou je, že například brambory se v páře vaří poměrně dlouho. Řešením je brambory nakrájet na co nejmenší kousky. K parním hrncům je vždy manuál, který Vám poradí, jak dlouho jednotlivé suroviny máte vařit. U přípravy jídel v parním hrnci vidím ještě další plus v tom, že se rodiče o vaření nijak zvlášť starat nemusejí. Navíc lze tímto způsobem vařit také polévky. Protože pod třemi díly parního hrnce je odkapní miska, která zachytí veškerou tekutinu z masa či zeleniny.

3

Pařáček

Nejlevnější varianta je pařáček, který dáte do hrnce s vodou. Vaření s pomocí pařáčku je potřeba vyzkoušet, počítejte s tím, že to bude trvat o něco déle než klasické vaření ve vodě. Pro vaření příloh si můžete pomoci dózou, v níž budete moci připravovat například některé obiloviny či luštěniny.

4

Vaření ve vodě

Lze také samozřejmě vařit klasickým způsobem, tedy ve vodě. Maso i zeleninu dáváme vždy do vroucí vody, aby si suroviny uchovaly všechny cenné látky. To však neplatí při vaření polévek. U příloh postupujeme různě. Každopádně během klasického vaření je nutné čas od času jídlo zkontrolovat a přílohy se musejí vařit zvlášť.

Co vás čeká?

Základním motivem je rychlé a zdravé vaření. Samozřejmě několik receptů pro náročnější zde také najdete. Základem je zelenina, obilniny, luštěniny a maso. Mám připraveno, ale i několik zdravých dezertů. Webinář poskytuje ucelené informace o všech potravinách, které v daném období dítěte můžete zařadit do jídelníčku. Nechybí ani informace o surovinách, se kterými je naopak lepší počkat.

Ve webináři najdete celkem 72 receptů, které jsou rozděleny podle věku do tří kategorií. V každé z nich najdete recepty pro jednotlivé typy jídel, a to ve formě video receptů a textových receptů. Nechybí ani informace o časové náročnosti přípravy pokrmů.

Zde naleznete recepty na několik druhů pyré, na polévky či recepty na vydatnou večeři.

V této sekci naleznete snídaně, svačiny, hlavní jídla, dezerty a také večeře.

Také v této kategorii najdete snídaně, svačiny, hlavní jídla, dezerty a večeře.

Většinou u nových potravin uvádím také dobu vaření ve vodě. Tato informace může pomoci nejen při klasickém způsobu vaření, ale také může pomoci rodičům, kteří vaří v páře a přitom chtějí mít orientační přehled o době vaření jednotlivých surovin.

V případě jednosložkových pyré je v receptech počítáno s jednou porcí. Jde o úplný stravovací začátek. Od dvousložkových a třísložkových pokrmů už jsou recepty pro dvě porce, stejně jako u všech ostatních jídel s výjimkou některých snídaní či svačin. Pro koláče či sušenky zase platí, že se v receptech počítá s větším množstvím porcí, aby si pochutnala celá rodina. U polévek je počítáno se 2 porcemi, ale opravdu bohatými, takže zbyde určitě také pro Vás.